keskiviikko 3. kesäkuuta 2015

Knit in 48 hours


Malli: Virrat (Tour de Sock 2015 stage 1)
Lanka: Novita Nalle, n. 100 g
Puikot: 2,5 mm


Kun näin Tour de Sockin ensimmäisen ohjeen, saattoi iskeä pienoinen paniikki - 10 sivua ohjetta, miljoona kaaviota ja hirveästi vieraita tekniikoita. Pakkohan se oli kuitenkin aloittaa neulominen ja aikalailla 48 tuntia myöhemmin mulla oli valmiit sukat (en tietty koko aikaa neulonut :).


Nämä sukat aloitettiin kärjestä ja vaikka se on oikeastaan mun suosikkitapa tehdä sukat, tehtiin näissä lisäykset eri lailla, mihin olen tottunut. Aloitus oli tavallaan "sädekavennukset takoperin", mikä itseasiassa kävi mulle oikein hyvin, sillä olen viime aikoina käyttänyt sädekavennuksia paljon. Kantapää oli tässä sukassa myös mulle uusi ja jouduinkin ekassa sukassa ensimmäisen yrityksen purkamaan, kun en unenpöpperössä yömyöhällä osannut lukea ohjetta oikein. Päättely tehtiin sewn bind offina, mitä en myöskään ollut aiemmin käyttänyt, mutta mikä loppujen lopuksi oli aika simppeli.

Ohje oli kirjoitettu niin, että sukat tehtäisiin pyöröpuikolla magic loopina. En ole sukkia magic loopina ikinä neulonut ja aloitinkin nämä sukat pyöröillä. Kuitenkin, mun pyöröissä oli siiman ja puikon liittymäkohdassa sellainen "pykälä", jonka yli silmukoita joutui ärsyttävästi kiskomaan, joten vaihdoin aika nopeasti tavan sukkapuikkoihin.


Kaiken kaikkiaan tämä oli tosi kiva malli, olen ehkä salaa haaveillutkin tämmöisistä "tosi monimutkainen palmikko" -sukista... Oli mulla kyllä omat ongelmat kuvion kanssa, mutta onneksi sain Ravelrystä apua. :)

Nyt sitten teroittelemaan puikkoja tourin kakkosetappia varten. Mukava olla tourilla mukana, kaikista suurin haaste on kyllä neuloa just prikulleen ohjeen mukaan - jos normaalioloissa olisin nämä sukat neulonut, olisin varmaan ottanut ohjeesta vain mallikuvion ja kaiken muun tehnyt omalla tavallani...

2 kommenttia: